Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

" Bila aku sudah tiada, simpan semua kenanganku.. Jangan ditangis selalu.. mungkin itu sementara..bila jumpa penggantiku jangan dilupakan aku...

" Andaiku pergi dulu...Tiba tika dan waktu..Telah tertulis takdir untukku...Perjanjian yang Maha Agung...Doakanku sejahtera disisiNya.."



Sabtu, 14 Februari 2009

KENAPA MASIH NAK RAIKAN VALENTINE DAY???????

salam w.b.t...
hari nie,org duk sibuk promote VD nie..malah,dr bulan yg lepas lg mcm2 iklan sal VD nie..aku nak tulis panjang2 sgt pun tak lalu..cukuplah aku wat singkatan VD je..aku pn dpt satu msg VD drpd salah sorg rakan aku..tp ku tak ade lah nak forwardkan msg tuh..buat ape nak galakkan org igt sgt hari yg tak bermanfaat nih..heran aku,mcm mane remaja hari begitu excited sgt tggu VD..padahal org duk kecoh dah cakap VD tak wajar diraikan oleh org islam..kat sekolah dulu pn cikgu dah bgtaw pasal nie..kat sekolah aku dulu la..tp kt mana majalah mahupun artikel byk yg cakap pasal nie..tp ade jugak masih yg seronok raikannya..

dan ape yg 'mengjengkelkan' aku,br2 nie aku terpandang satu iklan utk tempahan bunga n kad utk VD..org yg promotion nie plak org Islam..diorg nie seolah-olah nak menggalakkan org kite hari nie bersemangat meraikan VD..dan alhamdulillah jgk coz kolej aku pulak mengambil pendekatan berbeza..pihak kolej aku sekarang sedang mengadakan kempen "katakan tak nak pada Valentines..jangan kamu hampiri zina"..Risalah2 juga diedarkan utk sedarkan org2 Islam kite agr tak lagi excited meraikan hari yg tak berfaedah nie..

VD..sejarah asal usulnya di ambil sempena nama paderi kristian yg bernama Valentino...die dan konco2nya yang menjatuhkan kerajaan Islam di Cordova..atas kemenangannya nie,die nak kahwin dgn sorg puteri nie (tak igt la plak name nye)...lalu,paderi tuh kena penjara sbb paderi tak boleh kahwin..masa kat dlm penjara paderi tuh masih jgk hantar kad2 cinta..sbb 2,org duk raikan VD utk memperingati peristiwa tersebut..tp wajarkah kita sbg ISLAM turut meraikan VD nie???

kenapa org ISLAM masih raikan VD?
-ade yg anggap tak rosakkan akidah sbb diorg anggap saje nak suke2
-diorg tak tahu..mungkin tahu tapi buat2 tak tahu..ade yang tak nak ambil tahu..
-terpengaruh dgn iklan2 di media massa
-terikut dgn kwn2
-nak tunjuk syg n prihatin pd pasangan kekasih..
-kurang pengetahuan psl agama..

#maaf kalau ada salah information..
#lupekanlah VD..byk lagi hari2 yg bersejarah dalam bulan ISLAM utk kita ingati dan raikan..
#tak usah lah sibuk2 nak raikan hari2 barat tuh..

0 ulasan: