Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

" Bila aku sudah tiada, simpan semua kenanganku.. Jangan ditangis selalu.. mungkin itu sementara..bila jumpa penggantiku jangan dilupakan aku...

" Andaiku pergi dulu...Tiba tika dan waktu..Telah tertulis takdir untukku...Perjanjian yang Maha Agung...Doakanku sejahtera disisiNya.."



Khamis, 1 Julai 2010

APA ADA PADA BUAH?


sekarang dah pun masuk musim buah kan.. begitu jugak kat kampung aku..manggis and kuini dah pun masak.. cume rambutan, duku, rambai & durian belanda je yang belum masak lagi.. aku bersyukur sangat sebab berpeluang nak merasa buah2 yang ada kat umah aku..musim buah yang lepas pun macam tu jugak.. kebetulan aku cuti semester masa musim buah. so, aku je la yang duk menghabiskan buah2 yang ada.. rezeki aku kan.. musim nie lagi lah unik..aku jugak yang melantak..haha..padahal sebelumnya, adik beradik aku semua balik masa awal bulan Jun sempena hari ulangtahun perkahwinan my parents yg ke-40 & sambut sekali hari ibu & hari bapa. tapi, masa 2 semua buah2 tak masak lagi..
then, satu musibah melanda dalam keluarga aku..baby kakak aku meninggal dalam perut. kandungan dah nak masuk 7 bulan tapi Allah lebih sayangkan babytue. ada hikmah yang tersembunyi. sedih sangat...lagipun, baby 2 anak first kakak aku..dan kami memang ternanti-nantikan kehadirannya..apatah lagi disahkan pulak baby girl..,walaupun sedih, tapi kami meredhai pemergiannya...Syurga sedang menantinya....s0, dipendekkan cerita adik beradik aku balik kampung lah sebab nak tengok baby. tapi baby tak keluar jugak mase tue..doktor suruh tunggu seminggu je lagi. so, hari ahad adik beradik aku yang lain pun balik lah semula seorang demi seorang ke rumah masing-masing.. adik aku yg study kat kelantan & terengganu pun balik semula ke kampus masing2.....

lepas tu, pada keesokan harinya yakni hari Isnin, mak aku pergi la kat tepi rumah..tengok kat atas tanah dah banyak buah manggis dah gugur..so, aku n kakak aku 2 je la yg habiskan..aku pun sesaje nak bagi yg lain2 jeles, aku ambik gambar & upload kat Facebook. hahahaha..semua nya bengang ngan aku. pas tu, tuduh aku sesaje tak nak gi ambik buah tue time diorang takde..haha..nie time aku..boleh la sesedap aku mainkan diorang. ntah2 lepas ni, kalau ade rezeki kena posting jauh2, baru padan muka aku.. mase 2 bile dah langsung tak dapat merasa baru lah padan muka aku! haha...s0, time2 macam nie je la aku nak merasa puas2...

oppsss..panjangnye melalut...sory2 guys...
ok, buah durian ni adalah buah yang paling aku suke...sedap kan??
begitulah juga dengan kehidupan kita..nak tahu kenapa??







kehidupan kita sama seperti buah durian..
untuk merasa kemanisan isinya perlu mengharungi duri2
yang sangat tajam.....

adakala tangan tercucuk duri..

adakala tangan terkena pisau..

adakala tangan luka berdarah...

adakala ada yang putus asa..

adakala ada yang kecewa..
tapi dek kerana terlalu manisnya buah durian
dan terlalu teruja untuk merasai kelazatan dan kenikmatan buah durian,

orang akan berusaha sedaya upaya untuk mengopek buah durian...

akhirnya,
kemanisan buah durian boleh membuatkan

kita terlupa kesakitan dan keperitan sewaktu mengopek

kulit durian tadi....

begitulah jua dengan kehidupan kita..
berakit-rakit ke hulu..

berenang-renang ke tepian..
bersakit-sakit dahulu..
bersenang-senang kemudian...
kita tak kan merasa kemanisan hari ini

jika kita tidak mahu merasa kepahitan masa lalu..




manggis?

manggis nie adalah buah paling jujur sekali..

nak tahu kenapa?

sebab...manggis tak menipu..

kalau tampuknya 5, 5 lah isinya..

kalau tampuknya 6, 6 lah isinya..

betul...tak percaya??

sekarang jugak pergi beli manggis & tengok betul ke tidak...

so, dalam kehidupan kita,

kita mesilah jujur dan dalam kata yang mudah,

cakap serupa bikin..

huhuhu...





0 ulasan: